Posilňovanie detí a mládeže. Áno alebo nie? (2 časť - Benefity silového tréningu detí)

 

V prvej časti článku som na svojom príklade naznačil, že posilňovanie môže priniesť pre deti a mládež veľa pozitívneho. Samozrejme spôsob cvičenia musí zohľadňovať najmä vek dieťaťa, jeho fyzický stav a pohybové schopnosti. Najlepšie je, ak dieťa tréning baví a vidí v ňom zmysel. Cieľom športovania mládeže je totiž aj získať pozitívny vzťah k pohybu, nie odpor.

Kedy a ako s cvičením začať?

Prvé nekoordinované pohyby, obrátenie na chrbát, bruško, lezenie, prvé kroky, beh, vyhadzovanie vecí z poličiek, prenášanie vecí, hra. To všetko robí dieťa prirodzene, prirodzene trénuje, cvičí, posilňuje svaly, získava kondíciu, koordináciu. Ak sa pozriete na deti na ihrisku, vidíte, že sú v neustálom pohybe. Hýbu sa celkom prirodzene, bez plánu, bez špeciálneho tréningu.

Nerád používam slovné spojenie v dnešnej dobe... Ale v dnešnej dobe je skutočne život pohodlnejší ako tomu bolo v minulosti. Deti sa pohybujú menej, ich kondícia merateľne klesá. Ukazuje to nejedna štúdia a tiež záznamy z kondičných testov na základných či stredných školách. Dôvody absencie pohybu každý z nás pozná. Naša spoločnosť si túto skutočnosť plne neuvedomuje, keďže postavenie telesnej výchovy, ktorá by mohla tento problém skorigovať, je v školách podradné. Následkom je pokles kvality telocvikárov a ich záujmu o vedenie kvalitnej hodiny.

Počas praxe na VŠ som bol svedkom toho, ako polovica triedy počas telesnej výchovy sedela na lavičke. Niektorí sa venovali štúdiu na ďalšiu hodinu, niektorí bezprízorne sedeli. Položme si otázku: Koľkí z nás využívame hlbšie vedomosti z matematiky - povedzme z gymnázia? Väčšine ľudí stačí k životu sčítať, odčítať, násobiť a deliť.

Svoje telo potrebuje každý človek - každý deň. Ak sú svaly v mladom veku málo zaťažované a pozeranie do displeja nie je kompenzované pohybom, začnú vznikať svalové nerovnováhy! Najskôr sú to funkčné poruchy (vratné), neskôr sa z nich stávajú poruchy štrukturálne (nevratné) - deformity chrbtice, obmedzenia rozsahu v kĺboch atď. Rozhodujúce obdobie pre to, ako bude kostra človeka vyzerať v dospelosti je vek, kedy dieťa ešte rastie. 

Dieťa by sa malo hýbať - cvičiť neustále. Ak má ochabnuté svaly, svalové dysbalancie, cielene zameraný posilňovací tréning je najlepšou cestou ako tieto problémy skorigovať. Reálny silový tréning by som s deťmi nezačínal skôr ako v štrnástich rokoch. Do tohoto veku je najlepšie, ak má cvičenie charakter všeobecnej pohybovej prípravy - prvky atletiky, gymnastiky, rozvoj koordinácie. Silovú zložku v rámci tréningu by mala tvoriť prevažne práca s vlastným telom. Okolo pätnásteho roku života je u väčšiny zdravých detí možné postupne zaraďovať aj cviky so závažím.

Prestane dieťa vplyvom silového tréningu rásť?

Prestanú opice rásť, pretože odmalička šplhajú - cvičia? Príroda by bola hlúpa, keby vplyvom pohybu - námahy zastavila rast dieťaťa. Vo vedeckej obci je tento mýtus dávno prekonaný. Naopak, vplyvom správneho silového tréningu svaly a šľachy zosilnejú. U detí sa špeciálne zvýši hustota kostí - kosti sú pevnejšie. Zlepšia koordináciu, zvýšia rýchlosť, maximálnu silu, skorigujú zlé držanie tela. Pravidelným tréningom sa dá tiež riešiť stále väčší problém obezity detí. 

Samozrejme aj silový tréning môže uškodiť ak jeho charakter nezodpovedá veku a cviky sú vykonávané zlou technikou. Ublížiť môže aj nadmerná záťaž. Preto by mal tréningový proces viesť skúsený pedagóg - tréner, ktorý má potrebné vedomosti a skúsenosti so silovým tréningom.

Silový tréning ako doplnok pre športujúce dieťa

Venuje sa vaše dieťa výkonnostne nejakému druhu športu? Ak áno, je pre neho určite vhodné zaradenie silovo - kompenzačného tréningu. Každý šport na výkonnostnej úrovni vytvára svalové nerovnováhy. Tenisti, hádzanári, guliari, oštepári, futbalisti, hokejisti, mohol by som pokračovať donekonečna. Všetci zaťažujú viac jednu končatinu, rotujú viac trupom do jednej strany ako do druhej. Okrem nerovnováhy v oblasti končatín, sú nerovnomerne zaťažované aj svaly trupu. Výsledkom môžu byť skoliózy, hyperkyfózy, hyperlordózy... Hokejisti majú takmer bez výnimky skrátené hlboké sedacie svaly, svaly v spodnej časti chrbta. Cyklisti a napríklad aj futbalisti majú vo väčšej miere vyvinuté dolné končatiny, skrátené svaly na zadnej časti stehna, bedrovo-driekový sval...

Doplnkový silový a kompenzačný tréning je preto u športujúcich detí nevyhnutný. Mnoho klubov sa venuje v rámci tréningu aj posilňovni. Z mojich skúseností a pozorovaní však viem, že tento tréning nemá vždy potrebnú kvalitu. Pravidelne som bol svedkom posilňovacieho tréningu mladých hokejistov jedného bratislavského klubu a očakával by som podstatne viac ako som videl. 20 detí na jedného trénera je veľa. Ten aj keby chcel a vedel, nemôže viesť tréning s činkami (a s vlastným telom) na potrebnej úrovni. Výsledkom bolo, že väčšinu času chlapci postávali a cviky vykonávali na vlastnú päsť. Niektoré kluby majú naopak silovú prípravu zvládnutú na vysokej úrovni. V pozitívnom ma prekvapila kvalita silového tréningu basketbalistiek (opäť jedného bratislavského klubu) a intenzita posilňovania mladých džudistov.

Okrem kompenzácie jednostranného zaťaženia pomáha silový tréning tiež zvýšiť výkon mladého športovca. Tenisti budú hrať razantnejšie, futbalisti a hokejisti budú silnejší v osobných súbojoch. Navyše je posilňovací tréning dobrou prevenciou pred zraneniami. Každý šport má svoje špecifiká a výkon športovca podmieňujú iné kondičné a koordinačné schopnosti. Tréning v posilňovni by mal byť od puberty špecificky zameraný pre potreby daného športu.

Ohýbaj ma mamko, pokiaľ som ja Janko

Z vlastnej skúsenosti viem, že pohybové a kondičné schopnosti získané v mladom veku budú veľkou devízou pre človeka v dospelosti. Ak človek začne športovať vo vyššom veku, s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou nikdy nedosiahne úroveň, na ktorú by sa dostal športovaním odmalička. Navyše u detí a mládeže dokážeme ovplyvniť do väčšej miery krivky chrbtice a pohyblivosť v kĺboch, ako vo veku, kedy sa rast zastaví.

 

Ak máte záujem o silovú prípravu prípravu pre mládež v Bratislave (najmä v Petržalke a v Ružinove), môžete ma kontaktovať.

 

 

Tento web používa k poskytovaniu služieb, personalizácii reklám a analýze návštěvnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií.